Madteam

Excursionisme

Taller de Muntanya hivernal (5-8 i 9 de febrer)

La primera sessió del dimecres va ser teòrica i va consistir en la presentació de les característiques del mantell nival, la seva transformació al llarg de la temporada d’hivern i les conseqüències d’aquesta evolució i la seva influència en les nostres activitats de muntanya. També varem estar parlant sobre els diferents fenòmens atmosfèrics que influeixen en aquests canvis i de les variables que hem de tenir en compte a l’hora de planificar la nostra activitat, finalment varem detallar el material de seguretat hivernal que haurem d’utilitzar en les nostres sortides.
El dissabte ens varem desplaçar al poble de Meranges, des del que amb l’ajut del mapa específic de pendents d’allaus ja podíem determinar quines eren les zones més propenses a aquest fenomen i per tant definir quin era l’itinerari més segur per la nostra ascensió.
Un cop varem arribar al refugi el nostre itinerari va seguir cap al Llac de Malniu tot observant la formació de cornises i els efectes del vent sobre la neu i al peu del llac varem dividir-nos en grups per realitzar els diferents exercicis pràctics de recerca de DVA, sondatge i paleig estratègic, a més a més varem observar les diferents capes de neu segons la seva duresa, temperatura i formació. El punt final va ser enterrar un dels components de cada grup per tal d’adquirir la sensibilitat a l’hora de distingir el tacte de la sonda al terra o una roca i amb el cos d’una persona.
L’objectiu dels treballs de diumenge va ser posar en pràctica tots els coneixements i experiències adquirides els dies anteriors, per tant varem fer unes simulacions en les que un membre del grup agafava el rol de líder per dirigir un rescat en cas d’allau.
Varem repetir i analitzar aquest exercici en diverses ocasions veient quina era la millor reacció en cada cas i analitzant quines serien les conseqüències de les actituds de cadascuna de les persones que prenien el rol de líder de grup.
Finalment amb un dia magnífic de sol i visibilitat varem dinar al cim del Puigpedrós i tot seguit comencem la baixada cap al refugi i fins a Meranges on donem per acabades les sessions del taller de muntanya hivernal.